Pengikut

Hadith Hari Ini

Ilmu Tasawuf (Kitab Zaadu al-Mutaa’llim)

(Bahagian 2)

Sambungan……

Sifat-Sifat Mahmudah
Sifat-sifat yang dipuji pada syarak
Sepuluh sifat(sebagaimana yang terdapat dalam kitab Zaadu al-Mutaa’llim)

(Teks asal kitab Zaadu al-Mutaa’llim)


Huraian:

Pada kesempatan ini kita akan membicarakan mengenai sifat-sifat mahmudah. Sifat mahmudah ini adalah sifat yang sangat terpuji pada sisi syarak. Manakala lawan bagi sifat mahmudah ialah sifat mazmumah iaitu sifat-sifat yang keji bahkan mendatangkan kemurkaan Allah SWT. Sunah menjadi sunnatullah apabila Allah SWT menjadikan sesuatu itu ada pasangannya. Ada lelaki ada perempuan. Ada langit ada bumi. Ada tinggi ada rendah. Begitulah juga, ada baik dan ada buruknya. Ada sifat mahmudah dan ada sifat mazmumah.

Dalam kitab ini, pengarang membincangkan sepuluh sahaja sifat mahmudah yang tersangat penting dalam kehidupan manusia. Adapun sifat mahmudah itu bukan lah itu sahaja bahkan lebih daripada itu. Namun perbincangan kita akan berkisar mengenai sepuluh sifat utama ini sahaja sebagai pedoman kepada mereka yang mencari pedoman.



Sifat Mahmudah yang Pertama: Taubat
Taubat: iaitu kembali daripada yang telah dilakukannya dengan beberapa syarat-syarat yang tertentu.

(Teks asal kitab Zaadu al-Mutaa’llim)

Sifat yang pertama yang akan kita bicarakan ialah taubat. Taubat dalam bahasa mudahnya kembali. Apa yang dapat difahami daripada kembali ini ialah kembali daripada melakukan sesuatu yang keji yang mungkar. Jika dulu seseorang itu tidak minum arak, kemudiannya meminum arak dan seterusnya kembali kepada asal iaitu tidak meminum arak. Itulah taubat secara mudah hendak difahami. Namun manusia hari ini jangan kata nak bertaubat bahkan seronok pula melakukan maksiat malah berbangga. Inilah manusia yang sangat malang. Bila buat maksiat tak mahu nak bertaubat. Orang yang beriman, walaupun kadangkala melakukan sesuatu dosa, tetapi mereka akan bertaubat segera. Tiap-tiap manusia akan buat kesalahan dan dosa, sebaik-baik manusia yang buat dosa ialah mereka yang bertaubat dari dosanya. Nabi Muhammad sendiri sehari beristirgfar 70 kali sehari sedangkan baginda adalah ma’sum. Kita yang tak ma’sum ni berapa banyak kita istirgfar? Jadi, berusahalah menjadikan diri kita ni manusia yang sentiasa memohon ampun kepada Allah SWT baik dosa itu dilakukan secara sengaja ataupun tidak. Inilah manusia yang akan dapat keampunan AllahSWT.
WALLAH A’LAM

Bersambung.......(akan datang membicarakan mengenai syarat-syarat taubat)

0 ulasan:

Catat Ulasan