Pengikut

Hadith Hari Ini

Ulasan buku: Indahnya Islam atur cara hidup manusia


TAJUK: Indahnya Hidup Bersyariat
PENULIS: Datuk Ismail Kamus dan Mohd Azrul Azlen Ab Hamid
TERBITAN: Telaga Biru Sdn Bhd
HARGA: RM 55 (Semenanjung) RM 57 (Sabah & Sarawak)

KETINGGIAN martabat insan di sisi Allah s.w.t dinilai kepada keimanan dan ketakwaan, bukan berdasarkan pangkat, kedudukan, darjat, keturunan, harta benda atau kecantikan.


Firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya, semulia-mulia kamu di sisi Allah s.w.t ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana". (Surah al-Hujurat ayat 13) Sebagai hamba Allah s.w.t kita hendaklah berusaha mengabdikan jiwa raga terhadap keesaan-Nya, melaksanakan amalan soleh dan menjauhi larangan-Nya.

Seorang Muslim beriman perlu mendidik diri, keluarga dan masyarakat supaya memenuhi tuntutan ibadat.

Proses pendidikan sukar dilaksanakan dengan sempurna jika seseorang Muslim itu tiada ilmu atau memahami perkara asas mengenai Islam.

Perkara asas yang dipanggil fardu ain ini merangkumi kehidupan manusia bermula dari kelahiran sehinggalah mereka kembali kepada Allah s.w.t .

Di samping itu, ilmu pengetahuan mengenai perkara asas (fardu ain) adalah penting dalam membentuk diri kita menjadi seorang hamba Allah s.w.t yang bertakwa.

Buku bertajuk Indahnya Hidup Bersyariat ini adalah satu usaha menampilkan Islam sebagai satu cara hidup yang lengkap, sempurna dan diredai Allah s.w.t .

Buku ini dibahagikan kepada tujuh bab yang merangkumi keseluruhan aspek perkara asas yang wajib diketahui dan diamalkan setiap individu Muslim.

Tujuh bab berkenaan terdiri daripada syariat kelahiran, pendidikan awal kanak-kanak, syariat berkaitan remaja, fardu ain asas, munakahat (hukum perkahwinan), syariat dalam masyarakat dan syariat sunat harian sepanjang masa.

Kupasan setiap topik disampaikan dengan mudah dan setiap perkara yang memerlukan bantuan visual disediakan dalam bentuk yang paling berkesan.

Buku ini sesuai sebagai hadiah hari lahir, perkahwinan atau kejayaan anak dalam peperiksaan.

Sumber: Hmetro

0 ulasan:

Catat Ulasan