Pengikut

Hadith Hari Ini

Berhias Diri Bagi Muslimah

Oleh SMAHADZIR

BERHIAS adalah perkara yang lumrah dilakukan oleh seorang manusia, sama ada lelaki atau wanita. Islam sebagai agama yang sesuai dengan naluri manusia tentu saja tidak meremehkan masalah berhias. Sehingga masalah berhias ini tentu saja sudah dibahas dalam syariat Islam. Yang jelasnya, berhias ini boleh menjadi amal soleh ataupun amalan salah, bergantung kepada sikap kita, mahu atau tidak menghiraukan kaedah syariat tentang berhias tersebut.

Di sini akan dijelaskan beberapa kaedah dan disiplin dalam berhias yang dibolehkan, agar dapat menjadi panduan setiap kali wanita hendak berhias, sama ada dengan menggunakan hiasan tradisonal mahupun moden.

KAEDAH PERTAMA

Hendaknya cara berhias itu tidak dilarang dalam agama kita. Segala bentuk perhiasan yang dilarang oleh Allah s.w.t dan Rasul-Nya, bererti haram, baik Rasulullah s.a.w telah menjelaskan bahayanya kepada kita mahupun tidak.

KAEDAH KEDUA

Tidak mengandungi sesuatu yang mengarah kepada penyerupaan diri dengan orang kafir. Ini merupakan kaedah terpenting yang harus dicermati dalam berhias. Batas penyerupaan diri yang diharamkan adanya kecenderungan hati dalam segala hal yang telah menjadi ciri khas orang kafir, kerana kagum dengan mereka sehingga hendak meniru mereka, baik dalam cara berpakaian, penampilan, dan lain-lain lagi.

Meskipun pelakunya mengaku tidak bermaksud meniru orang kafir, namun penyebabnya tetap menunjukkan kekerdilan dirinya dan hilangnya jati diri sebagai Muslim yang berasal daripada kelemahan akidahnya sendiri. Anehnya, seseorang Muslim kadang-kadang mengamalkan suatu amalan yang memiliki dasar dalam ajaran syariat kita, tetapi kemudian dia berdosa dalam melakukannya kerana dia berniat meniru cara orang kafir.

Contohnya, seorang lelaki yang membiarkan janggutnya panjang. Membiarkan janggut menjadi panjang pada dasarnya adalah salah satu dari syariat Islam bagi kaum lelaki, tetapi ada sebahagian lelaki yang membiarkan janggutnya panjang kerana mengikuti gaya dan meniru mentah-mentah orang Barat. Dia berdosa dengan perbuatannya itu.

Contoh di kalangan wanita, memanjangkan hujung pakaian. Perbuatan itu (yakni memanjangkan hujung satu jengkal atau satu hasta) adalah termasuk sunnah-sunah bagi kaum wanita yang telah ditinggalkan orang pada masa sekarang ini. Tetapi ketika orang-orang kafir juga melakukannya dalam beberapa acara rasmi mereka, sebahagian kaum Muslimin yang sudah ternodai fikiran, mereka menganggap itu sebagai kebiasaan, dan mereka pun mengikutinya, untuk meniru orang-orang kafir tersebut. Sebaliknya, pada lain-lain acara rasmi tersebut mereka kembali kepada kedaaan itu mereka tetap berdosa.

KAEDAH KETIGA

Jangan sampai menyerupai kaum lelaki dalam segala aspek.

KAEDAH KEEMPAT

Jangan berbentuk kekal sehingga tidak hilang seumur hidup.

KAEDAH KELIMA

Jangan mengandungi unsure pengubahan ciptaan Allah s.w.t.

KAEDAH KEENAM

Jangan mengandungi bahaya terhadap tubuh.

KAEDAH KETUJUH

Jangan sampai menghalangi masuknya air ke kulit atau rambut terutama wanita yang tidak di dalam keadaan haid.

KAEDAH KELAPAN

Jangan mengandungi unsure pemborosan atau membuang-buang wang.

KAEDAH KESEMBILAN

Jangan membuang-buang waktu lama, dalam erti berhias itu menjadi perhatian utama seorang wanita.

KAEDAH KESEPULUH

Penggunaannya jangan sampai membuat si wanita takbur, sombong, dan membanggakan diri di hadapan orang lain.

KAEDAH KESEBELAS

Terutama, dilakukan untuk suami. Boleh juga ditampakkan di hadapan yang halal melihat perhiasannya sebagaimana difirmankan oleh Allah s.w.t dalam al-Quran ayat 31 surah An-Nur.

KAEDAH KEDUA BELAS

Jangan bertentangan dengan fitrah.

KAEDAH KETUGA BELAS

Jangan sampai menampakkan aurat ketika dipakai. Aurat wanita di hadapan sesama wanita adalah dari pusat hingga lutut, namun itu bukan bererti seorang wanita boleh dengan wanita menampakan perut atau betisnya di hadapan sesama wanita tetapi maksudnya adalah apabila diperlukan, seperti ketika hendak menyusukan anak atau mengangkat kain baju untuk satu keperluan sehingga sebahagian betisnya kelihatan, dan sebagainya.

Adapun apabila dia sengaja melakukannya kerana mengikuti gaya dan meniru wanita-wanita kafir, tidak dibolehkan. Wallahu’alam. Dan terhadap kaum lelaki adalah seluruh tubuhnya tanpa terkecuali.

KAEDAH KEEMPAT BELAS

Meskipun secara implisit, jangan sampai menampakkan bentuk tubuh wanita bagi lelaki yang bukan muhrim menampakkan diri wanita dan menjadikannya berbeza daripada wanita lain, sehingga menjadi perhatian.

KAEDAH KELIMA BELAS

Jangan sampai meninggalkan kewajipannya, sebagaimana yang dilakukan oleh sebahagian wanita pada malam pengantin mereka atau pada pelbagai kesempatan lainnya.

Inilah beberapa kaedah penting secara ringkas bagi wanita yang terdapat di dalam nas-nas dan pernyataan para ulama. Wallahu‘alam.

Sumber: SINI

1 ulasan:

umi jun berkata...

thans for de ilmu =)

Catat Ulasan