Pengikut

Hadith Hari Ini

Mari La Sat, Jengok Baling: Air Panas Ulu Legong

Kolam Air Panas Ulu Legong

Terdapat lima kolam air panas semulajadi di lokasi ini. Ulu Legong juga terletak dekat dengan perkampungan orang asli.

Baling terletak di selatan Kedah, dan tempat ini menjadi tarikan bagi mereka yang menggemar untuk mencuba terapi kolam air panas.

Terletak 22km dari Baling, tempat ini sesuai untuk pengunjung pelbagai lapisan umur, terutamanya apabila suhu menurun pada malam hari.

Ada juga yang berkunjung ke sini untuk mendapatkan rawatan terapi bagi pelbagai jenis sakit. Mereka merendamkan diri dalam kolam air dengan kandungan sulfur yang tinggi ini.

Suhu air antara 30 °C dan 60°C, dengan kandungan sulfur yang tinggi di kolam air panas tersebut menjadikan ia tempat yang sering dikunjungi orang ramai.


Tips


Ulu Legong terletak berdekatan perkampungan orang asli dan air terjun. Ia dibuka kepada orang ramai 24 jam dengan bayaran yang berpatutan.


Pengangkutan


Kereta
Gunakan lebuhraya Utara-Selatan (PLUS), dan ambil laluan Sungai Petani Selatan. Ikuti papan tanda ke pekan Baling. Lokasinya kira-kira 10 km dari pekan Baling.


Talian Untuk Dihubungi


Untuk maklumat lanjut, hubungi Pejabat Ulu Legong Hot Spring di talian: +604-473 2284 . Atau hubungi pejabat Tourism Malaysia Kedah di talian +604-731 2322 / 730 1322 atau Pusat Penerangan Pelancongan Bukit Kayu Hitam di talian +604-9222 078.

Penginapan


Kolam Air Panas Ulu Legong turut menawarkan pelbagai jenis pilihan penginapan seperti chalet VIP, chalet biasa dan hostel. Penginapan terdekat adalah di pekan Baling, yang turut menyediakan kemudahan hotel bertaraf 2 bintang.

Sumber: http://www.tourism.gov.my/my/destinations/item.asp?item=ululegong


Gambar-Gambar Sekitar Air Panas Ulu Legong:











Sumber : Disini

0 ulasan:

Catat Ulasan