Pengikut

Hadith Hari Ini

Bahru al-Maazi(Bahagian Tiga)

sambungan.....

5)Masalah: Diperanakkan Saidina Umar itu pada tahun yang ketiga belas kemudian daripada tahun Gajah dan umurnya berjumlah enam puluh tiga tahun sahaja. Telah berkata seorang daripada sahabat rapat bagi Nabi namanya Abdullah Ibn Mas’ud. Tiadalah kami berupaya hendak sembahyang di sisi Kaabah sebelum Islam Saidina Umar Bin al-Khattab.Maka manakala Islam ia berperanglah ia dengan Quraisy hingga sembahyang ia dan sembahyang kami di sisi Kaabah Allah al-haram.

Teks Asal Daripada Kitab Bahru al-Maazi Muka Surat 5)

Huraian:

Bersyukur kepada Allah SWT kerana dapat meneruskan membuat pembacaan dan penelitian kepada masalah yang seterusnya iaitu masalah yang kelima. Masalah yang kelima ini masih lagi mengisarkan tentang atau perihal Saidina Umar al-Khattab r.a. Apa yang pasti membaca mengenai kisah Khalifah Islam yang kedua ini sangat menarik sekali.

Sebagaimana dinyatakan dalam kitab ini, Saidina Umar al-Khattab r.a dilahirkan pada tahun ketiga belas selepas daripada tahun Gajah. Dikatakan beliau wafat ketika umurnya 63 tahun. Telah diceritakan oleh salah seorang sahabat Nabi SAW iaitu Abdullah Ibn Mas’ud:

”Tiada kami mampu untuk bersolat disisi Kaabah sebelum Saidina Umar Bin al-Khattab memeluk Islam. Maka setelah ia memeluk Islam, berperang ia dengan Quraisy sehingga ia dan kami dapat bersolat disisi Baitullah al-Haram”

Saidina Umar al-Khattab r.a terkenal dengan sifat beraninya dikalangan masyarakat arab ketika itu. Penyertaannya dalam Islam telah memberi kekuatan baru dikalangan orang Islam ketika itu. Contohnya sebagaimana yang dinyatakan di atas, jika sebelum ini orang Islam ketika itu tidak berani untuk bersolat di sisi kaabah akibat ancaman daripada kafir Quraisy. Namun setelah Saidina Umar Bin al-Khattab memeluk Islam, beliau dan sahabat yang dapat bersolat di sisi Kaabah tanpa gangguan daripada kafir Quraisy. Inilah keberanian Saidina Umar Bin al-Khattab yang tiada bandingannya sehingga memberikan kekuatan yang luar biasa kepada orang Islam hasil penyertaanya dalam Islam. Bahkan beliau juga tersangatlah banyak dalam membantu perjuangan Islam serta di zaman pemerintahannya lah berjaya memperluaskan Kerajaan Islam diseluruh pelosok dunia.

Kalau kita lihat pada masakini tiada lagi manusia yang seberani Saidina Umar Bin al-Khattab. Masing-masing takut untuk menyatakan kebenaran Islam. Kalau ada pun mungkin terlalu sedikit dan tidaklah seberani Saidina Umar bin al-Khattab r.a. Semuanya disebabkan takut kehilangan jawatan dan pangkat serta kedudukan dan sebagainya.

Bersambung.....

0 ulasan:

Catat Ulasan