Pengikut

Hadith Hari Ini

Memupuk Jasmani dan Rohani Anak-anak


Oleh HASNAN KASAN
Pusat Pengajian Umum, UKM

SATU hakikat yang mesti disedari, diakui dan diambil kira oleh ibu bapa dalam mendidik anak-anak ialah anak-anak mempunyai elemen jasmani dan rohani yang perlu ditangani dengan tepat dan bijak. Garis panduan untuk menangani dan menjaga kedua-dua elemen yang ada pada diri anak-anak telah digariskan oleh Allah yang telah menciptakan diri anak-anak itu. Hanya panduan yang diberikan oleh Allah sahaja yang akan berjaya mendatangkan hasil yang diharapkan dalam memandu dan mendidik anak-anak ke arah jalan yang diredai oleh Allah dan dinilai positif oleh manusia di dunia.

Elemen jasmani dan rohani yang ada pada diri anak-anak ini tidak dapat dipisahkan antara satu sama lain. Kedua-duanya akan terus bersama dan sepadu buat selama-lamanya selagi hayat anak-anak masih ada. Elemen jasmani menjadi pelengkap bagi elemen rohani dan elemen rohani menjadi pelengkap elemen jasmani. Begitulah persyarikatan erat dan sepadu yang telah ditetapkan oleh peraturan Allah Tuhan Maha Mencipta dan Maha Mengetahui intipati hidup manusia. Ketidakseimbangan antara elemen jasmani dan rohani pada diri anak-anak akan menyebabkan mereka berjalan senget, tidak seimbang dan alunan hidup mereka tidak akan enak dilihat mata. Oleh itu keseimbangan elemen jasmani dan rohani ini amat perlu dititikberatkan untuk menghasilkan anak-anak yang bersifat ‘manusia’ dan bukannya yang bersifat haiwan.

Dalam menjaga keseimbangan ini, Rasulullah s.a.w telah memberikan petunjuk kepada umat baginda melalui satu peristiwa pada zaman baginda yang berlaku antara tiga orang pemuda dengan Saidatina Aisyah r.a. Para pemuda itu terlalu ingin mendekatkan diri kepada Allah dan masuk ke syurga. Ketiga-tiga orang sahabat ini adalah antara orang yang terlalu inginkan diri mereka disayangi oleh Allah, terelak daripada azab api neraka dan layak untuk masuk syurga. Mereka amat memerhatikan usaha-usaha Rasulullah s.a.w dalam melakukan ibadah dan berazam untuk melakukan lebih daripada itu. Ini kerana mereka mamikirkan seandainya Rasulullah s.a.w yang maksum terpelihara daripada melakukan dosa tetap melakukan ibadah dengan gigih, apatah lagi mereka bertiga yang bukan nabi, bukan rasul dan tidak sunyi daripada melakukan dosa. Mereka membuat kesimpulan mereka perlu melakukan ibadah dengan lebih gigih lagi. Salah seorangnya berkata kepada Aisyah r.a bahawa akan bersembahyang malam tanpa tidur. Seorang lagi berkata bahawa akan berpuasa setiap hari tanpa diselang hari tanpa berpuasa. Manakala yang seorang lagi mengatakan bahawa akan menumpukan tenaga pada ibadah dan tidak akan berkahwin.

Bagaimanapun, azam ketiga-tiga orang sahabat ini telah ditegah dan tidak dibenarkan oleh Rasulullah s.a.w yang telah terlebih dahulu mengetahuinya sebelum sempat diberitahu oleh mereka. Rasulullah s.a.w menekankan bahawa baginda adalah orang yang paling bertaqwa, tetapi baginda tetap melakukan keseimbangan dalam hidup. Baginda berpuasa tetapi diselangi hari tanpa puasa. Baginda melakukan ibadah waktu malam tetapi baginda tetap tidur. Baginda melakukan ibadah kepada Allah tetapi baginda tetap berkahwin dan menggauli isteri-isteri baginda. Berpuasa, bersembahyang malam dan ibadah lain adalah untuk menguatkan rohani. Ia memang sewajarnya dilakukan oleh setiap manusia yang inginkan kedhaan Allah. Manakala tidur, makan, dan berkahwin adalah keperluan jasmani yang tidak boleh dielakkan daripada menjaganya.

Keprihatinan ibu bapa terhadap dua elemen binaan diri anak-anak amat penting. Kedua-dua elemen ini perlu disubur dan dikuatkan sebagaimana petani menyuburkan biji benih. Kedua-duanya juga perlu diawasi daripada perosak sebagaimana petani mengawasi biji benih daripada serangga perosak. Ramai ibu bapa yang dapat menangani keperluan jasmani seperti makanan dan pakaian, tetapi ramai yang gagal memberikan perhatian dan memberikan keperluan kepada elemen rohani yang ada dalam diri anak-anak. Ini berkemungkinan berlaku atas kealpaan ibubapa terhadap elemen rohani, kerana yang nampak pada pandangan mata hanyalah elemen jasmani.

Ibu bapa pasti rasa suka dan gembira apabila melihat anak-anak mereka berada dalam keadaan sihat, ceria dan jauh daripada sebarang penyakit jasmani. Ibu bapa akan berbesar hati apabila melihat anak-anak bergembira, berpakaian kemas dan beraktiviti cergas tanpa gangguan sakit. Ibubapa rasa puas hati apabila dapat menyediakan tempat tinggal, makanan dan kemudahan jasmani yang diperlukan oleh anak-anak mereka. Bagaimanapun, ibu bapa kerap lupa bahawa di samping makanan yang boleh menyihat dan menguatkan tubuh badan, di dalam diri anak-anak itu juga ada elemen rohani yang perlu kepada makanan untuk menguatkan dan menyuburkannya. Di samping tempat tinggal dan pakaian yang perlu disediakan bagi anak-anak, mereka juga perlukan perlindungan dan perisai yang boleh merosakkan rohani dalam diri mereka.

Apabila kedua-dua elemen jasmani dan rohani atau salah satunya rosak, maka kehidupan anak-anak tidak akan seimbang dan akan banyak terjebak ke dalam penyelewengan akhlak dan tingkah laku. Akan tetapi yang lebih penting dijaga daripada rosak adalah elemen rohani kerana ia adalah nakhoda bagi elemen jasmani. Hakikat ini telah diungkap oleh Rasulullah s.a.w dalam sabda baginda yang bermaksud:

“Ketahuilah bahawa di dalam jasad manusia ada segumpal darah. Apabila ia baik, maka akan baiklah seluruh badan, dan apabila ia rosak maka akan rosaklah seluruh tubuh badan. Ketahuilah bahawa ia adalah hati.”

Hati, seperti yang diungkapkan di dalam hadis tersebut bukanlah hati yang merupakan anggota dalaman yang dapat dikesan oleh panca indera. Bagaimanapun, ia adalah hati yang menjadi pencorak hidup seseorang dan penentu tindak tanduk hariannya. Dalam bahasa kita, ada orang menyebutnya yang sebagai ‘hati sanubari’. Kalau jantung menjadi sumber pengagihan darah ke seluruh tubuh badan dan ia menjadi salah satu punca sihat atau tidak seseorang induvudu, maka hati yang disebut dalam hadis ini pula menjadi enjin yang menjaga tindakan anggota badan dalam kehidupan. Hati ini tidak dapat dikesan dengan pancaindera. Sekiranya anak-anak dibedah, nescaya tidak akan terjumpa hati yang disebut dalam hadis Rasulullah s.a.w. ini. Ia bersifat rohani. Rasulullah s.a.w telah mengucapkan hadis ini melalui panduan wahyu daripada Allah Taala. Allah Taala pula adalah Tuhan yang telah menciptakan manusia. Maka penjelasan yang dibuat oleh Allah melalui hadis Rasulullah s.a.w ini adalah pasti tepat kerana ia datang daripada Allah yang telah mencipta manusia.

Apabila anggota jamani anak-anak yang dapat dilihat dan dikesan oleh pancaindera rosak atau sakit, ia mudah dikesan dan dikenal pasti. Seterusnya tindakan yang sepatutnya akan diambil untuk merawat dan memulihkannya. Namun, apabila elemen rohani mengalami sakit atau rosak amat sukar sekali untuk dikesan oleh pancaindera. Malah, kemungkinan kedapatan ibubapa yang langsung tidak tahu bahawa rohani anak-anak sedang mengalami kerosakan atau sakit. Kemahiran mengesan rohani yang sakit ini amat bernilai terutama di zaman yang serba mencabar dalam mendidik anak-anak. Apabila anggota jasmani manusia sakit, boleh jadi ia tidak mengganggu elemen rohani dan tidak akan mengakibatkan kerosakan terhadap diri, keluarga, masyarakat dan umat bangsa seluruhnya. Kesan yang timbul hanyalah rasa sakit atau kecacatan pada anggota tubuh badan. Ia tidak mengganggu atau membahayakan orang lain.

Namun apabila elemen rohani rosak atau sakit, ia akan mendorong individu melakukan tindakan yang diluar batas keseimbangan. Ia akan mengakibatkan seseorang melakukan kerosakan samada terhadap diri, keluarga, masyarakat ataupun umat bangsa yang lebih luas lagi. Di sini, seolah-olah elemen rohani yang sakit dan rosak adalah jauh lebih bahaya daripada elemen jasmani yang sakit atau rosak. Ada ibu bapa yang menggunakan kata-kata “biarlah anak menangis kerana sakit dirotan ketika kecil, jangan ibubapa menangis akibat perbuatan anak-anak apabila mereka besar kelak.” Kebenaran ungkapan ini memang besar kebenarannya. Rotan hanyalah mengakibatkan sakit jasmani, namun seksa jiwa yang dialami oleh ibubapa sekiranya anak-anak terlibat dengan penyelewengan dan kerosakan sosial adalah lebih jauh dahsyatnya.

Biasanya, benda yang nampak oleh mata dan dapat dikesan oleh pancaindera adalah mudah untuk jaga dan diawasi daripada rosak atau dirosakkan. Bagaimanapun, benda yang tidak nampak oleh mata dan tidak dapat dikesan oleh pancaindera adalah sukar untuk dijaga dan kawal daripada rosak atau dirosakkan. Malah benda yang tidak nampak ini kadang-kadang langsung dilupa dan tidak diendahkan oleh manusia. Begitulah keadaannya dalam konteks pendidikan anak-anak. Tempat tinggal, pakaian, makanan dan rawatan perubatan memang sentiasa diusahakan olehibubapa agar dapat disempurnakan sebaik mungkin. Anggota jasmani ini memang mudah untuk dijaga dan diawasi daripada rosak atau dirosakkan. Bagaimanapun, hati dan jiwa yang ada dalam diri anak-anak jarang-jarang sekali ada ibu bapa yang prihatin dan memberikan perhatian untuk menjaganya. Tambahan pula menjaganya bukanlah suatu yang mudah kerana ia suatu yang tidak nampak.

Kesimpulannya, elemen jasmani dan rohani yang ada pada diri anak-anak perlu dan wajib diambil kira dalam usaha mendidik anak-anak menjadi manusia yang berguna bagi diri, keluarga, masyarakat, dan negara, seterusnya berjaya di dunia dan di akhirat.

Sumber: sini

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Have you ever thought about creating an ebook or guest authoring on other websites?
I have a blog based upon on the same ideas you discuss
and would love to have you share some stories/information.

I know my viewers would enjoy your work. If you're even remotely interested, feel free to shoot me an e mail.

my homepage - on par golf gps reviews

Tanpa Nama berkata...

Valuable info. Lucky me I discovered your web site accidentally, and
I'm stunned why this coincidence didn't came about in advance!
I bookmarked it.

Also visit my homepage: hottravelworld.com

Tanpa Nama berkata...

Do you mind if I quote a couple of your articles as long as I provide credit and sources
back to your weblog? My blog is in the exact same niche as
yours and my visitors would certainly benefit from a lot of the information you
present here. Please let me know if this ok with you.

Many thanks!

Here is my blog - golf shoes for women reviews

Tanpa Nama berkata...

Why people still use to read news papers when in this technological globe all is
presented on web?

Feel free to visit my web site - golf simulator reviews 2009

Tanpa Nama berkata...

Hey very nice blog!

Here is my blog :: golf galaxy orlando store hours

Tanpa Nama berkata...

Hi there, its pleasant paragraph on the topic of media print, we all understand media is
a wonderful source of data.

my site ... golf Digest 2007 Hotlist

Tanpa Nama berkata...

I absolutely love your blog.. Excellent colors & theme.

Did you build this site yourself? Please reply back as I'm looking to create my very own website and want to find out where you got this from or just what the theme is named. Many thanks!

Also visit my website golf galaxy indianapolis store hours

Catat Ulasan