Pengikut

Hadith Hari Ini

Keluarga Sebagai Asas Kawalan Sosial


Oleh: HASNAN KASAN

Sejak kebelakangan ini kita kerap kali dipaparkan oleh akhbar-akhbar arus perdana tentang kes-kes penyelewengan sosial yang membabitkan golongan remaja khususnya, dan golongan pemuda Islam umumnya. Boleh dikatakan tidak ada keluaran akhbar-akhbar ini yang tidak memaparkan berita-berita mengenai penyelewengan sosial yang melibatkan generasi ini. Paparan-paparan sebegini menimbulkan tanda tanya kepada ahli fikir dan ahli pendidikan yang prihatin terhadap masa kini dan masa depan anak bangsa sendiri yang kelihatan telah hilang hala tuju hidup sehingga terbabit dengan penyelewengan-penyelewengan yang sepatutnya tidak dilakukan. Berbagai-bagai bentuk bayangan dan tanda tanya apabila difikirkan punca-punca berlakunya penyelewengan ini. Pihak manakah yang sepatutnya dipertanggungjawabkan atas penyelewengan yang berlaku di kalangan remaja ini. Inilah yang menjadi titik pendorong kepada penulis untuk menukilkan beberapa alternatif ke atas menyelesaikan dan membanteras penyelewengan yang berlaku.

Berbagai-bagai bentuk penyelewengan yang dilakukan oleh golongan remaja Islam di negara ini samada diperingkat penyelewengan kecil mahupun yang melibatkan jenayah berat. Penyelewengan kecil dapat dilihat melalui perbuatan melepak dan membuang masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah. Memang perbuatan ini tidak dapat dimasukkan ke dalam mana-mana akta jenayah yang boleh dibicarakan dalam mahkamah perundangan di negara ini. Akan tetapi ia tetap sebagai satu bentuk penyelewengan yang merugikan tenaga para remaja yang sepatutnya digunakan bagi menghasilkan sesuatu yang berfaedah untuk diri mereka, keluarga, masyarakat dan negara. Penyelewengan lepak ini dapat dilihat berlaku di kampung dan di bandar. Di kampung, remaja kerap menghabiskan masa mereka dengan sia-sia di tepi-tepi padang permainan, di simpang-simpang jalan dan di kedai-kedai makanan. Manakala di bandar-bandar, remaja kerap menghabiskan masa mereka di pusat-pusat membeli belah dan tempat-tempat rekreasi.

Bukan setakat penyelewengan kecil atau peringkat rendah yang dilakukan oleh mereka, malah kebelakangan ini ada di kalangan mereka yang terlibat dengan jenayah berat seperti pengedaran dadah, pembunuhan, dan rompakan bersenjata.

Di manakah silapnya sehingga menyebabkan mereka terjerumus ke lembah penyelewengan yang tidak sepatutnya mereka lakukan? Adakah kerana mereka tidak berpendidikan? Tetapi ada di kalangan mereka yang terlibat ini terdiri daripada lulusan kolej dan universiti. Adakah kerana sistem pendidikan negara tidak berkesan? Tetapi sistem yang sama juga telah melahirkan manusia-manusia yang berguna dan memberikan sumbangan positif kepada masyarakat dan negara. Adakah guru-guru di sekolah tidak memainkan peranan yang sebenarnya? Bagaimanapun, peratusan mereka yang terlibat dengan penyelewengan ini adalah terlalu kecil jika dibandingkan dengan mereka yang berjaya dibentuk akhlak dan keperibadiannya oleh guru-guru di sekolah. Adakah ibubapa tidak memainkan peranan dalam mendidik dan mengawasi anak-anak daripada terjebak ke lembah penyelewengan yang merosakkan ini? Ya, boleh jadi, kerana sebab-sebab yang sangat kuat kaitannya.

Ya, setiap anak remaja yang terlibat dengan penyelewengan tersebut pasti mempunyai ibu bapa. Kalau pun bukan ibubapa, mereka pasti mempunyai penjaga yang sepatutnya mengawasi gerak-geri dan perkembangan hidup mereka. Ibu bapalah yang mempunyai masa yang paling lama bergaul dan berinteraksi dengan anak-anak jiga dibandingkan dengan orang lain. Guru hanya berksempatan bergaul dengan pelajar beberapa jam sahaja di sekolah. Waktu anak-anak remaja berada di sekolah hanyalah daripada pukul 7.30 pagi hingga 2.00 petang. Sedangkan baki masa yang lebih daripada itu adalah dihabiskan oleh anak-anak remaja bersama keluarga dengan berbagai-bagai bentuk aktiviti. Ataupun dengan kata yang lebih mudah, masa selebih daripada waktu persekolahan adalah menjadi tanggungjawab ibu bapa mengawasi dan mendidik anak-anak mereka.

Di sinilah pentingnya setiap keluarga memberikan perhatian terhadap aktiviti dan perkembangan anak-anak sejak dari kecil. Ini kerana Nabi Muhammad s.a.w dengan jelas telah menekankan pengaruh ibu bapa terhadap pembentukan sahsiah anak-anak melalui sabda baginda yang bermaksud:

“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan yang suci bersih (daripada sebarang pengaruh dan corak hidup), maka kedua ibu bapanyalah yang akan mencorakkannya untuk menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi.”

Ya, peranan ibu bapa amatlah besar terhadap pembentukan sahsiah anak-anak tanpa mengira peringkat usia. Kalau ada orang mengatakan bahawa tahap remaja adalah tahap yang telah sukar untuk dibentuk, maka persoalan yang perlu ditimbulkan ialah ´adakah anak remaja ini terus membesar diperingkat remaja tanpa melalui zaman kecil dan zaman kanak-kanak awal remaja?´ Pepatah orang Melayu ada mengatakan “sikit-sikit lama jadi buki”´. Nabi Muhammad s.a.w pula pernah bersabda yang bermaksud: “Benda yang banyaknya haram, maka sedikitnya juga adalah haram”´

Ya, yang besar pasti bermula dengan yang kecil dan yang banyak pasti bermula dengan yang sedikit. Semuanya mempunyai titik permulaan, termasuklah penyelewengan yang dilakukan oleh anak-anak remaja yang telah meningkat dewasa. Bentuk penyelewengan itu sudah pasti telah diperoleh atau diketahui atau telah mula dilakukannya sebelum mereka terjebak ke dalam yang lebih hebat dan besar. Sebagaimana contoh, anak remaja yang terlibat dengan penagihan dadah, sudah pasti kemungkinan besarnya berpunca mereka telah terjebak ke dalam dalam lembah perbuatan menghisap rokok sedemikian lama sebelum itu lagi.

Persoalannya ialah pihak manakah yang lebih bertanggungjawab dalam membanteras lebih awal lagi dairpada mereka terjebak ke dalam perbuatan-perbuatan yang berbentuk penyelewengan akhlak ini? Sudah pasti ibu bapa atau keluarga yang hampir dan sentiasa bersama mereka setiap hari. Siapa lagi yang lebih mengetahui perkembangan dan aktiviti anak-anak kalau bukan ibu bapa mereka?

Di sinilah pentingnya diberikan penekanan bahawa keluarga adalah tunjang yang berupaya membentuk diri anak-anak remaja dengan ketahanan yang mantap daripada terjebak ke dalam kancah penyelewengan akhlak sebagaimana yang dapat dilihat berlaku di sana sini sekarang ini. Ibu bapa terutamanya perlu memberikan perhatian terhadap anak-anak yang sedang menjalani proses pembelajaran samada secara formal ataupun tidak formal dari alam sekeliling mereka. Gerak-geri mereka, perubahan yang berlaku pada mereka dan peralihan kecenderungan yang berlaku mesti dicerap dan diteliti supaya sebarang sikap negatif dapat ditangkis dan dikikis dari awal lagi.

Pepatah Melayu mengatakan “melentur buluh biarlah dari rebungnya”. Ya, memang benar. Sekiranya anak-anak remaja ini telah menjadi buluh yang liat dan tidak boleh dibentuk, maka pada ketika itu adalah terlalu sukar untuk mengubah perkara-perkara negatif yang telah sebati dengan jiwa dan diri mereka. Ketika mereka masih kecil dan masih bergantung kepada ibu bapalah, masanya untuk membentuk mereka mengikut corak yang diinginkan. Tidak ada ibu bapa yang mahukan anak-anak mereka menjadi orang yang tidak berguna dan menjadi sampah masyarakat atau yang menjadi perosak kepada keamanan dan ketenteraman masyarakat. Semua ibu bapa inginkan anak-anak mereka menjadi manusia yang berguna dan baik. Tetapi adalah keinginan ini dituruti dengan langkah-langkah dan tindakan-tindakan yang boleh menghasilkan keinginan tersebut?

Oleh sebab itu, ibu bapa perlu mengorak langkah seawal mungkin untuk bertindak membuat perancangan dan melaksanakan pelan strategi dalam membentuk jati diri muslim di dalam diri anak-anak mereka. Langkah ini tidak boleh diabai atau ditangguhkan kerana ialah akan mengakibatkan kesan yang tidak baik. Tambahan pula bukan senang hendak menghasilkan kebaikan dan bukan susah hendak mendapat keburukan. Untuk mendapat anak yang berakhlak mulia perlu kepada jihad atau usaha yang gigih, bukannya usaha yang sambil lewa dan melepas batuk di tangga. Ibu bapa perlu berhempas pulas untuk mengisi jiwa anak-anak yang masih kecil dengan sifat-sifat yang terpuji. Dalam waktu yang sama ibu bapa juga perlu bersilat ke kiri dan ke kanan untuk menepis tikaman dan serangan musuh yang hendak merosakkan anak-anak itu. Inilah peranan ibu bapa yang amat berat, tetapi mereka tidak boleh lari daripadanya.

Usaha membina jati diri anak-anak ini adalah satu kemahiran yang perlukan ilmu pengetahuan dan latihan. Ia tidak dapat diperoleh dengan spontan atau begitu mudah sekali. Ada beberapa aspek yang perlu diberikan perhatian dalam menjamin kejayaan mendidik anak-anak dan membentuk jati diri dalam jiwa mereka.

Sumber: Sini

0 ulasan:

Catat Ulasan