Pengikut

Hadith Hari Ini

Bila Islam Difikirkan Sempit


Islam adalah agama yang sangat mulia disisi Allah SWT. Bahkan dalam perlembagaan Negara Malaysia pun mengiktiraf bahawa Islam adalah agama rasmi di Malaysia. Ini perlu tidak dipertikaikan oleh sesiapapun. Bahkan boleh dikatakan ada peruntukkan khusus yang diberikan untuk memajukan beberapa institusi atau Majlis yang berkaitan dengan Islam. Ini tidak perlu dipersoalkan lagi.

Apa yang nak disebutkan disini ialah mengenai kefahaman Umat Islam itu sendiri terhadap Islam yang dianutinya. Ada yang memahami Islam dari pelbagai sudut dan dimensi masing-masing. Ada yang memahami Islam hanya semata-mata berkaitan puasa, solat, haji, zakat dan sebagainya. Dan ada pulak yang memahami Islam dari perspektif yang syumul dan lengkap. Jadi disini, saya mahu kemukakan beberapa sikap dan kefahaman masyarakat Islam terhadap Islam mengikut perspektif dan pemerhatian saya.

Pertama: Memahami Islam Secara Syumul
Kefahaman sebeginilah yang dikehendaki dalam kehidupan manusia dalam beragama. Islam itu dilihat sebagai penyelesai masalah dalam masyarakat. Islam dijadikan cara hidup dan pengamalan dalam segenap perbuatan dalam pelbagai bidang sama ada politik, sosial, ekonomi, sukan, kebudayaan dan sebagainya. Dalam erti kata lain, inilah masyarakat yang mahu melihat Islam dipraktikkan dalam kehidupan seharian serta betul-betul menghayati Islam.

Kedua: Islam dalam konteks tertentu
Bagi golongan ini, Islam hanya dalam persoalan ibadat khusus semata-mata umpamanya puasa, haji, solat, zakat dan sebagainya. Perkara lain yang berkaitan ekonomi, politik, pemerintahan, sukan dan sebagainya dianggap perkara yang tidak berkaitan Islam. Ini adalah usaha pemisahan antara Islam dan cara hidup. Kefahaman ini adalah sangat bercanggah sebagaimana yang diajar oleh Nabi Muhammad SAW. Juga di sebut sekularisme.

Ketiga: Tidak Memahami Islam
Golongan ini adalah golongan yang lansung tidak memahami Islam. Islamnya hanyalah diwarisi daripada keturunannya semata-mata serta tiada usaha untuk memahami Islam dengan mempelajari ilmu-ilmu Islam sama ada secara formal atau tidak. Mereka sentiasa tidak memahami tentang Islam serta tidak ada usaha untuk memahami Islam.

Keempat: Golongan yang buat-buat tidak faham Islam
Golongan ini, jika ada dalam masyarakat, maka amat menjadi sesuatu yang amat mengelirukan. Mereka memahami Islam, mempelajari Islam tetapi sepi dalam menyampai Islam yang sebenar. Kehidupan mereka hanya mencari kemewahan dan keselesaan hidup semata-mata dengan mengetepikan kebenaran. Golongan inilah sekiranya ada dalam masyarakat akan mengelirukan masyarakat Islam.

Kesimpulan:
Dalam kekhidupan manusia seharian, Islam hendaklah menjadi asas utama. Jika Islam menjadi asas maka tidak berlakulah perkara yang menyimpang dari ajaran Islam bahkan segala gerak geri dan tindakan akan mendapat keredhaan Allah SWT. Yakinlah bahawa dengan mengamalkan ajaran Islam secara lengkap sahajalah yang mampu membentuk masyarakat yang diredhai Allah SWT.

0 ulasan:

Catat Ulasan