Pengikut

Hadith Hari Ini

Kagumnya Aku!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hari ini selepas solat Zohor, aku dengan dua orang sahabat aku pergi jalan-jalan kat Gombak. Nak pergi cari kitab. Kawan aku yang sorang tu nak cari kitab al-Azkar karangan Imam Nawawi, yang sorang lagi nak cari kitab apa aku tak pasti. Tapi aku dengar dia dok tanya tentang kitab Fiqh Islami Wa Adillatuh. Aku pulak sekadar ikut ja. Tak bercadang nak beli apa apa kitab pun. Dalam fikiran nak cari kitab tentang Fiqh Usrah. Ada la dua buah kitab. Tapi aku tak jadi beli. Kawan aku pun tak jadi beli jugak. Takpala. Boleh jalan-jalan kat Gombak. Lagipun kedai buku ni harganya murah sangat. Untuk ahli bagi diskaun 40% dan bukan ahli 30%. Kat situ memang best sangat sebab banyak buku. Tak larat nak belek. Belek-belek saja ja la. Beli tidak juga. Memang niat aku Cuma nak pegi kenal kedai tu ja.


Kat kedai buku tu aku dapat mengenali seseorang yang sebelum ni aku pernah kenal melalui media saja. Sedang aku dan kawan-kawan duk cari-cari buku aku ternampak la beliau. Beliau juga tengah cari-cari buku. Banyak juga buku kat tangan. Terkejut pun ada. Respect pun ada. Malu pun ada. Bangga pun ada jugak. Aku angkat tangan kat beliau. Beliau senyum dan angkat tangan kat aku. Lawan angkat tangan la pulak.hehe. Kemudian dia datang dekat aku dan kawan-kawan. Aku dan kawan-kawan pun bersalam la. Apa lagi. Ingat senang ka nak jumpa. Memang mesra betul. ’ustaz cari buku ke? Sapa aku. ’haah sikit-sikit’ jawab beliau. Lebih kurang macam tu la. ’Banyak ustaz beli buku’ tegur aku lagi. ’takde la sikit-sikit je’ sambil berseloroh. Ye la bagi aku banyak la juga kitab tu jika lebih dari dua. Kan dah jamak.

Terdapat beberapa perkara yang aku sangat kagum dengan beliau yang selama ini aku tak tau. Walaupun pertama kali bertemu tapi jelas kemesraan beliau kepada orang ramai. Macam tu la pemimpin. Mudah ditegur sapa hatta di kedai buku. Sebelum beliau keluar dari kedai buku itu , sempat lagi melemparkan senyuman dan memberi salam. Ditangannya ada beberapa buah buku yang aku fikir lebih dari empat buah. Entahla betul ka tak. Aku tengok dari jauh ja.

Perkara yang aku dapat tau lagi tentang beliau ialah ,mengenai hobinya. Tanggapan aku saja la. Beliau tak bagitau pun kat aku kata hobinya membaca. Kalau tak hobinya, mungkin kesukaanya. Kalau tidak pun buku tu untuk anaknya. Tapi biarlah aku anggap hobinya membaca disamping hobinya yang lain. Yang aku kagumnya, ustaz ni sangat-sangat sibuk. Beliau bukan sahaja ulamak tapi tertanggung dikepalanya pelbagai tugas kepimpinan dan sebagainya. Seorang manusia yang sibuk begitu pun masih ada masa untuk membelek buku, membeli dan membacanya. Hebat. Memang betullah, pemimpin yang berilmu memang rakyat akan selamat dan bahagia. Beliau yang saya maksudkan ialah YB USTAZ NASHARUDDIN MAT ISA.

2 ulasan:

Afida Anuar berkata...

Oo...ustaz nasharuddin...

dulu saya pernah jumpa dia dari kejauhan. tapi takde la nak lawan2 angkat2 tangan memandangkan saya ni muslimat..hehe.

memang begitulah patutnya pemimpin dan kita semua. walau sesibuk mana pun, ilmu dan buku jangan sesekali ditinggal...
WaAllahualam..

Khairun berkata...

kedai mana ustaz pergi tu? blh ana n shbt2 g, nak cr kitab jugak.

Catat Ulasan