Pengikut

Hadith Hari Ini

Manusia bila dah jumpa makanan.........


Sempena hari Jumaat yang amat mulia ni saya nak memberi teguran sedikit mengenai perangai dan sikap yang kurang baik. Sikap dan perangai ni berlaku di sekitar masjid terutamanya hari Jumaat waktu khatib tengah berkhutbah. Saya yakin ramai orang pernah melihat ataupun berpengalaman dengan sikap tersebut. Sikap tersebut ialah menikmati makanan.

Pelik bukan? takkan makan pun tak boleh. Jawapannya: Makan tak salah. Tapi yang salahnya ialah makan ketika khatib tengah berkhutbah. Ada ka patut khatib sedang berkhutbah dia sedang layan buah pisang, rambutan dan macam macam lagi la. Tak ada adab lansung. Kalau nak makan sangat datang la awal.

Niat orang yang bersedekah dengan meletakkan makanan untuk para jamaah adalah sangat baik. Tapi yang malangnya ada sesetengah orang (bukan semua) yang tak tau adab ketika nak makan. Sebab itu saya kata manusia ni pantang jumpa makanan. Nak makan, boleh tapi jaga la adab dan dahulukanlah hak dengan Allah SWT.

Ada lagi masalah. Bila dah makan kadang-kadang tu sampai bersepah-sepah. Apa ni? Bukankah dah jadi haram? Jadi kepada orang yang selalu bertabiat makan ketika khatib berkhutbah dan meyebabkan sampah bersepah-sepah, saya nasihatkan tolong la ubah sikap. Hormatilah hari yang mulia ni dengan ibadat yang sempurna. Nak makan, makanlah, tapi sebelum khatib berkhutbah pastikan dah ada kat dalam masjid. Saya sendiri tak penah makan pun makanan yang disediakan. Takut perut kenyang tapi berdosa.