Pengikut

Hadith Hari Ini

Menu Istimewa Untuk Isteri


Allah mentakdirkan aku dilahirkan di desa dan di kampung yang penuh dengan aneka citrawarnanya. Dari segi pakaian, makanan, adat, tingkahlaku dan sebagainya diambil kira dalam budaya kekampungan. Hari ini, aku nak sembang pasal makanan. Aku ni, alhamdulillah ada beberapa jenis makanan yang aku agak pakar dalam menyediakannya. Bukan nak berbangga, tapi sekadar nak bagitau.

Pagi tadi ini, sesudah pulang dari mengajar terus ke pasar. Tujuannya nak cari kerang tapi kerang dah habis dijual. Terpaksa la cari ideal baru. Terdetik dalam hati, takpelah masak sup daging ja la. Jadi aku pun beli la apa yang patut untuk masak sup daging. Resipi memasak sup daging aku dapat ilmu dari ayah aku yang memang selalu memasak ketika majlis kenduri di kampung.

Jadi sampai kat umah aku pun masak la sup daging ala kampung. Tengah hari ni memamg selera sangat-sangat la. Lebih-lebih lagi isteri aku yang memang suka sangat makan makanan yang aku masak walaupun hanya sekadar gulai telur. Bahagia sangat hati ini, bila dapat tolong isteri memasak.

Sekali sekala bagi la isteri dapat makan masakan aku.Lagipun dalam Islam, tanggungjawab menyediakan makanan untuk isteri adalah tanggungjawab suami. Sepakat fuqaha Hanafiah, Malikiah, Syafiiyyah dan Hanabillah bahawa menyediakan makanan untuk isteri adalah tanggungjawab suami. Jadi atas rasa tanggungjawab itulah aku selalu menyediakan makanan untuk isteriku yang tercinta. Sesungguhnya pengorbanan isteriku melahirkan anak untukku tak mampu ku balas. Tanda terima kasihku, dan sayangku pada isteriku, aku sajikan hari ini sup daging sebagai menu istimewa untuk isteri.

2 ulasan:

LaNuNsepet berkata...

wah... alhamdulillah..
dpt rasakan yg anta ni suami yg penyayang..
he3 bodek2..

Tanpa Nama berkata...

salam sahabat...pandaimu masak..sedap2..hee..lama x makan gulai kg.huuu

Catat Ulasan