Pengikut

Hadith Hari Ini

Pandangan Saya Tentang Harga Gula Naik


Dalam minggu ini, isu ini agak hangat diperkatakan. Terbayang saya akan kata-kata dan rungutan daripada penduduk kampung saya di Baling sana yang terletak di kawasan yang paling terceruk. Orang Baling sebut "tempat jin bertendang". Pukul 9 malam sudah sunyi sepi. Yang dengar hanya bunyi burung hantu atau babi hutan yang meyelongkar batas ubi dan perdu pisang. Realitinya masih begitu. Tapi jangan pikir orang Baling tak hebat!!!!!!!


Berbalik tentang kenaikan harga gula. Saya dapat bayangkan kata-kata seperti, "mampuh la kalu lagu ni, anak ngaji lagi, nak makan kedarah lagi, barang pulak mahal. Getah pulak sat nek, sat turun, api air pun mahal......."(faham-faham la loghat Baling, loghat paling indah di dunia). banyak lagi la kalau nak tulis di sini, tapi x payah la kot sekarang.hehe

Realitinya, kenaikan ini memamg memening dan menserabutkan kepala lebih-lebih orang susah. Orang yang jual gula takpala, kerenyeh(senyum) macam kerang busuk yang jual tak habis.(Maaf kepada penjual gula).Takpa la, lagu mana pun, walau harga gula naik sampai sepuluh ringgit sekilo pun orang akan beli jugak. Percayala. Takkan nak makan kopi tawar hebeh(tersangat-sangat tawar) kot.

Bagi saya, gula naik ka, gula turun ka. Sama saja.Gula sekilo boleh tahan sampai sebulan. Kadang-kadang lebih. Ada la juga pada petang pengumuman kenaikan harga gula berkuatkuasa pukul 12 tengah malam, tanya isteri, tak nak beli gula banyak-banyak ka simpan?Isteri saya jawab, tak payah la. Gula yang beli dua kilo hari tu pun tak habis lagi.

Untuk pengetahuan, saya sekeluarga(isteri dan seorang anak) memang kurang menggunakan gula. Sebab tu gula kat umah boleh guna dalam tempoh yang agak panjang. Takpa la. Kalau boleh, nasihat saya, kurangkanlah gula. Macam macam penyakit berpunca dari pengambilan gula yang berlebihan.

0 ulasan:

Catat Ulasan