Pengikut

Hadith Hari Ini

Pemangku Raja Berjiwa Islam


Malam tadi telah berlansungnya solat hajat yang dihadiri ribuan rakyat Kelantan bagi mendoakan kesihatan dan keselamatan KDYMM al-Sultan Negeri Kelantan. Apa yang menarik perhatian saya ialah solat tersebut dihadiri oleh anakanda KDYMM al-Sultan Negeri Kelantan yang juga Pemangku Raja Kelantan iaitu Tengku Mohammad Faris Petra.


Suatu peristiwa yang amat bersejarah bagi saya pada malam tersebut ialah Pemangku Raja mengimami solat hajat tersebut. Satu sejarah yang saya tak pernah alami setelah 23 tahun hidup di atas muka dunia ni. Tok guru Nik Aziz pula katanya sepanjang 75 tahun usia beliau, beliau tidak pernah melihat Pemangku Raja menjadi Imam solat. Inilah kali pertama.

Kalau sebelum ini juga berlaku di negeri Kelantan, di mana Ketua Polis Negeri membaca khutbah Jumaat di sebuah masjid. Ini juga teladan yang baik yang merupakan cetusan kepimpinan yang sangat baik yang akan memberikan sinar kepada suasana dan keharmonian di negeri Cik Siti Wan Kembang ini. Inilah kejayaan kepimpinan Islam.

Berbalik kepada isu tadi, kemampuan Pemangku Raja mengimami solat hajat tersebut amat-amat membanggakan kita semua umat Islam.Peristiwa ini akan membuka mata keseluruhan rakyat Kelantan untuk lebih mendekati Islam. Dan Pemangku Raja adalah merupakan role model untuk negeri Kelantan dan Malaysia. Amat jelas kepada kita bahawa jiwa Pemangku Raja ini sangat dekat dengan Islam dan amat-amat menghayati ajaran Islam.

Apa yang boleh dikatakan disini Pemangku Raja adalah seorang anakanda yang soleh kepada ayahda dan bondanya. Hal ini terbukti apabila mampu mengimami sendiri solat hajat untuk kesejahteraan ayahda baginda yang sedang gering itu. Tiada apa yang diharapkan oleh ibu dan bapa kepada anaknya melainkan doa daripada anak yang soleh. Dan Pemangku Raja telah melakukannya dan jelas sekali baginda seorang anakda yang soleh kepada ayahda dan bonda baginda.

Baginda juga seorang Pemangku Raja yang mewarisi kepimpinan Rasulullah SAW dan khalifah selepas Rasulullah SAW. Keupayaan baginda mengimami solat menunjukkan kepimpinan Islam yang ditonjolkan oleh baginda. Tidak mustahil suatu hari nanti kita akan dapat menimba ilmu daripada kuliah-kuliah yang akan disampaikan oleh baginda Pemangku Raja. Doakan kesejahteraan dan ketenangan kepada Pemangku Sultan. Tidak lupa juga doakan kesihatan kepada KDYMM al-Sultan Negeri Kelantan.

Yakinlah, jika Pemangku Raja yang begitu hampir rohnya dengan Islam, insyaAllah seluruh rakyat jelata khususnya rakyat Kelantan juga akan kuat Islamnya. InsyaAllah.

DAULAT TUANKU.

1 ulasan:

LaNuNsepet berkata...

salam faqih... sy nak link kan artikel sy ke post ini...

dengan izin...

daulat tuanku.. syahdu tgk pic ni..

Catat Ulasan