Pengikut

Hadith Hari Ini

Bab Tasawwuf (Kitab Zaadu al-Muta’allim): Memelihara Diri Daripada Dosa

Memelihara diri daripada dosa iaitu dengan memelihara:

I. Anggota Daripada Berbuat
Anggota yang terdapat pada diri manusia hendaklah dijaga dan dipelihara daripada melakukan perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah SWT. Contoh anggota seperti tangan dan kaki dan sebagainya. Seseorang hendaklah memelihara tangannya daripada berbuat dosa umpamanya mencuri dan sebagainya. Seseorang juga hendaklah memlihara kakinya daripada bergerak ke tempat maksiat dan sebagainya.

II. Pendengaran Daripada Mendengar
Anggota telinga juga perlu dijaga agar ianya tidak terjerumus kepada dosa dan maksiat. Seseoranh yang beriman akan memelihara dirinya daripada mendengar perkara perkara yang tidak baik seperti mendengar umpatan seseorang ke atas seseorang yang lain atau mendengar sesuatu yang lagha dan bercanggah dengan Islam.

III. Penglihatan Daripada Melihat
Mata juga jika tidak dipelihara akan mendatangkan dosa kepada pemiliknya. Banyak perkara yang boleh mendatangkan dosa melalui mata seperti melihat aurat tanpa hak, menonton filem berunsur lucah dan sebagainya.

IV. Hati Daripada Berfikir
Hati adalah anggota yang perlu dipelihara. Ini kerana hati akan dapat mempengaruhi anggota yang lain. Sekiranya baik hatinya maka baiklah anggota yang lain. Hati hendaklah dipelihara daripada mengingati sesuatu yang membawa maksiat dan dosa.

V. Lidah Daripada Berkata
Lidah juga tidak kurang pentingnya untuk dipelihara. Banyak perkara juga yang boleh membawa dosa melalui lidah ini jika disalahgunakannya seperti memfitnah, mengumpat, menghina orang lain, memaki hamun, berbohong dan banyak lagi.

0 ulasan:

Catat Ulasan